Vesle golsfjellrunden – 20 km

• Høyeste punkt: 1033 moh
  • Total stigning: ca 2640 m
  • Egnet for sykkeltralle: Nei
  • Gradering: Blå/rød (lett/middels)
  • Merking skilt og kart: (C)
  • Servering: Oset

Turen er tilgjengelig i følgende apper:

Trailguide - din veiviser til de beste flytstiene. Stisykling.

Trailguide

Denne turen tar deg opp i høyden med utsikt og morsom sykling på kjerrevei og sti. Det venter støler, kulturlandskap, markblomster og fuglekvitter. På siste del av turen er det panoramautsikt til Tisleifjorden, grensefjorden mellom Hallingdal og Valdres.

Turen starter på Oset hvor du sykler Golsfjellveien en knapp km mot sør der du tar til høyre i retning Guriset. Her oppover gjennom trivelig stølsmiljø. Du skal opp til Appelsintreet før det flater ut og veien går over i kjerrevei.

Når du kommer opp ser du Skogshorn i Hemsedal mens du sykler på Gamle Gurisetvegen, som er en artig kjerrevei. Her er det bare å nyte sykling i ujevnt terreng og sette på dempere om du har det på sykkelen din.

Fra Vesle Auenhaugen venter en rask og morsom utforkjøring ned til Lauvsjøkrysset på Golsfjellveien. Ta til høyre og følg grusveien forbi Golsfjell Fjellstue og videre ned til Tisleifjorden.

Den siste delen av turen sykler du langs Tisleifjorden til du kommer til Oset Fjellkirke, der du tar til venstre og returnerer til hotellet.

Dette er rute C i kart som du får gratis/kjøpt på hotellene i området, eller kan laste ned her.

God tur!

Golsfjellet et av landets beste områder for fjellsykling, sykling, terrengsykling. Gol, Hemsedal, Valdres, Hallingdal. Foto Thorgeir Røer
Oversiktskart for sommeropplevelser på Golsfjelelt. Vandring, Stolpejakt, Geocaching, Sykling, Fisking, Bading. Gol, Hallingdal, Valdres, Hemsedal.
Trykk her for å gå tilbake til oversikt over sykkelturene på Golsfjellet.

Del denne siden, velg delingsarena her: