Blomeslettrunden – 22,7 km

• Total stigning: ca 520 m
  • Egnet for sykkeltralle: Nei
  • Gradering: Rød/svart(utfordrende)
  • Merking skilt og kart: (H)
  • Servering: Ingen

Turen er tilgjengelig i følgende apper:

Trailguide - din veiviser til de beste flytstiene. Stisykling.

Trailguide – din veiviser til de beste flytstiene. Stisykling.

Dette er en utfordrende, artig og tidvis frustrerende rundtur som i hovedsak går på stier og grove kjerreveier.

Et fint startsted er ved Lauvsjøkrysset, der det er mulig å parkere bilen. Sykle så langs Golsfjellveien i retning Tisleifjorden, men ta av til venstre ved Auenhauglie og følg skiltingen i retning Nøreli. Etter en kort stund skal du følge sykkelstien, som tar av til venstre fra hytteveien. Dette er en tilrettelagt sti, der du får fin flyt og høy hastighet i et småkupert terreng.

Følg denne stien helt til du kommer til Nøreli og på ny får se den storslåtte utsikten til både Skogshorn, Tisleifjorden, Stølsviddene og like til Jotunheimen. Her skal du ta hardt til høyre og følge skiltingen for Blomeslettrunden og Storevatn rundt. Du er nå inne på en relativt utfordrende sti, der de første 400 meterne tar deg opp i terrenget, før det går litt opp og ned helt til Blomeslettene.

Ta på ny til venstre og følg kjerreveien helt til Heggerusti, der du skal opp ei bratt kneik til venstre – gjennom et par hyttetun (vis respekt og trill gjerne sykkelen rolig gjennom til du er forbi hyttene). Deretter følger du grusveien helt tilbake til Golsfjellveien før du tar til venstre for siste gang på denne runden.

Sliten og godt fornøyd kan du nå tråkke jevnt tilbake til bilen.

Har du litt futt igjen i beina, tar du til venstre og følger rundturen Lauvsjøen rundt – for da får du et par kilometer til med deilig flytsti.

Dette er rute H i kart som du får gratis/kjøpt på hotellene i området, eller kan laste ned her.

God tur!

Nøreli stølsgrend i Hemsedal, en del av sykkelrunden rundt Tisleifjorden. Golsfjellet, Valdres, Hemsedal, Hallingdal. Foto: Birgit Haugen
Oversiktskart for sommeropplevelser på Golsfjelelt. Vandring, Stolpejakt, Geocaching, Sykling, Fisking, Bading. Gol, Hallingdal, Valdres, Hemsedal.
Trykk her for å gå tilbake til oversikt over sykkelturene på Golsfjellet.

Del denne siden, velg delingsarena her: